Zastavenie všetkých prác na diaľničnom úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové nás stálo obrovské peniaze. Medzi rokmi 2019 – 2021 sa na stavbe nepohol ani kameň. A účet? Desiatky miliónov eur navyše.
Katastrofálne následky sa začali 5. decembra 2018, keď premiér Peter Pellegrini a minister dopravy Arpád Érsek vrtuľníkovým náletom prileteli na kontrolu staveniska. Po ich návšteve sa vláda v marci 2019 rozhodla, že ukončí zmluvu so zhotoviteľom. Výsledok?
Stavba sa nielen predražila, ale nastali aj obrovské materiálne škody.
Mostné prefabrikované nosníky vyrobené v Senci (dĺžka 39 m) už nebolo možné použiť.
Nosníky museli rozpíliť a previesť do Liptovského Mikuláša – prevoz stál cca 500 000 €.
Na pozemkoch NDS skončilo vyše 500 kusov nosníkov – každý s váhou cez 20 ton.
NDS zaplatila za nosníky dvakrát – staré neboli použité, nové navrhol nový zhotoviteľ.
Čo bude ďalej?
NDS údajne zvažuje, že celý areál v Liptovskom Mikuláši s lukratívnymi pozemkami predá aj s nosníkmi, keďže ich nevie použiť ani predať. Riešenia by aj boli, nosníky by sa mohli napríklad darovať obciam na spevnenie svahov, alebo na premostenie menších vodných tokov pre cyklotrasy.
A to nie je všetko. Vedenie NDS plánuje aj odpredaj materiálu (pižmo – pilier železničný mostný – mostné konštrukcie), ktoré sú potrebné pri výstavbe nových mostných objektov.
Aj takéto lajdácke rozhodnutia spôsobili oneskorenie a predraženie diaľnic či rýchlostných ciest, ktoré mohli byť užívané občanmi už skôr. „V štáte bez zodpovednosti sú najväčší hrdinovia tí, čo najviac pokazili.“